måndag, mars 31, 2008

Intellektuell motståndsrörelse?

Jag måste få ventilera en sak. För ett tag sen hade vi en Aftonbladet hemma och för en gångs skull läste jag den verkligen. Tom, debattsidan..och det var när jag kom dit jag blev nästan mörkrädd…

Rubriken löd: Stoppa mediernas religiösa propaganda

http://www.aftonbladet.se/debatt/article2108222.ab

Det hela börjar med att hon diskuterar frågan om en fältpräst i armens trupp i Tchad och Svt’s positiva framställning av det. ”Fältpräst? Lever vi i sextonhundratalets lutherska ideologi?”


Finns en hel del intressanta citat må jag säga

”Men jag har inte betalt min TV-licens för att tvingas lyssna till en alltmer växande kristen propaganda. Sänds program kring religiositeter bör de följas av kritisk granskning. Vilken i de allra flesta fall helt saknas. Dålig journalistik med andra ord. Medvetet dålig? ”

Intressant att hon påstår att det är en alltmer växande kristen propaganda..

Det kanske är sant med tanke på att de senaste månaderna har kommit ut två böcker av nyfräslsta journalister. Kanske är det fräslningsvåg på Svt. Det kanske är via media den nya väckelsen kommer.


Det hela avslutas med:

”Det är farligt att – som nu – blunda för en avmodernisering av tankevärldar och ideologier. Låtsas som vidskepelsens segertåg inte finns. Inte påverkar.

Religiösa friskolor, ständig kristen propaganda, förnekande av naturvetenskapens rön, en flod av vidskepelse som underhållning och därmed som påverkan. Av detta mår forskning och framsteg inte väl. Kläms förnuft och upplysning ihjäl.

Här behövs en aktiv intellektuell motståndsrörelse.”


Jag blev väldigt arg o upprörd när jag läste den men samtidigt så kanske de ändå finns något positivt med det.. Kristen tro finns inte i utkanten utan den diskuteras och syns.

Men läs!




Med mig är det annars rätt bra. Livet rullar på liksom. Testar på att jobba, fått en del i en bokhandel. Lite mindre än vad jag vill ibland o lite mycket ibland. ja, aldrig blir man nöjd. Bor hemma igen också, funkar bra men nu börjar jag längta mig ut i landet nånstans. Antagligen blir det ny stad till hösten!

Ta hand om er vänner! Kramar

3 Comments:

Blogger Ulrica said...

En grej som jag har tänkt en del på är att det är nästan alltid den kristna tron svenskar hackar på... det är som att folk vill göra uppror mot kristendomen för att den känns så svensk och konservativ. Och för att göra mer "uppror" så tar man till med buddhism och hinduism, yoga, feng shui och allt vad det heter för att det känns mycket mer exotiskt. Folk pratar om att "grundtanken" i kristendomen är fin men att sen så gillar de inte religionen. Dvs. det finns massvis av människor som utnjyttjar andra människor genom deras ställning. Vissa klagar på korstågen, och andra tänker bara att om man är kristen så får man inte göra det och det. Men om de tycker att "grundtanken" är fin, varför inte leva för den i så fall? Varför inte bara acceptera att allt kan inte förklaras av naturkunskapen. Och om de inte gillar kristna människor, så fine! Det är ju inte människorna som dömer utan det är GUD! lite spontana tankar... inte helt genomtänkta alltså :)

2008-03-31 19:35  
Anonymous Anonym said...

ja precis klaga på Kristna gör många säkert med all rätt. Men det är inte många som angriper Jesus.

Det är bra att människor reagerar.
Likgiltighet är det farligaste. att få människor att fundera borde ju det som är sant vinna på, i längden i alla fall. Men det är tråkigt att Gud inte bara fixar eller fixade från början att allt var frid och fröjd.

2008-03-31 21:31  
Anonymous Anonym said...

Jag lyssnade på en predikning i tisdags om att vi lätt bygger upp en trygg borg kring oss, med eller utan Gud. Men när Gud kommer närmre river han muren för han vill leva i en relation med oss, inte bara vara med i ett system. Kanske håller journalisternas brogar, de som skriver så, på att rasa och så blir de lite rädda..

2008-04-03 11:54  

Skicka en kommentar

<< Home