fredag, september 14, 2007

Norrlänningar, norrlänningar och norrlänningar

Detta är vad jag har fått veta om en norrlänning, eller snarare vilka fördomar jag har mött om norrlänningar. Ni förstår, när man har en pojkvän som är norrlänning, och planerar att flytta dit själv (till norrland alltså), så kan man få de allra konstigaste frågor, speciellt om norrlänningen i fråga inte är närvarande. Då kan folk få ur sig de allra konstigaste saker, som de aldrig skulle våga fråga om norrlänningen var där. Jag tog mig friheten att skriva ner dessa mycket intelligenta funderingar. (Allt är inte sagt helt seriöst, och jag måste erkänna att en hel del kommer från min egen familj ;-))


En norrlänning:

  • Är tyst och inåtvänd och säger aldrig något
  • Rider ren till skolan
  • Är skogshuggare (alla norrlänningar)
  • Bor i igloos alternativt snöhus
  • Längtar efter civilisation, eftersom det inte finns någon i norrland
  • Kör alltid skoter, vart de än ska
  • Vet inte vad pizza är
  • Bor minst en mil från närmaste granne
  • Gör inget annat än dricker hela dagarna (oftast hembränt)
  • Svarar alltid ”jo”, oftast på inandning
  • Kan köra 40 mil för att köpa en glass
  • Har inte bredband, eftersom det inte finns i norrland
  • Äter alltid renskav eller möjligtvis pingvin(!) till middag


Ja, så nu vet ni hur en norrlänning är!
Själv är jag då norrlänning sen tre veckor tillbaka, eller i alla fall till 72 %!(www.norrlandstestet.se ”Du är på god väg att bli lika norrländsk som midnattssolen”) Och jag måste säga att inte så många av fördomarna har bekräftats, eller inga alls egentligen. Vad jag har lärt mig om norrland är att det är svinkallt här! Det kändes sådär roligt att i augusti ta på sig vinterjackan till skolan. Ska du ut och cykla så förvandlas fingrarna till ispinnar om du inte har vantar på dig. Just nu visar termometern 10 grader, värmebölja! Jag ser inte fram emot vintern… Hösten har kommit hit också, träden är alldeles gula och löven börjar trilla av. Hallå? Det är inte höst än! Vad jag lärt mig om norrlands invånare är att de pratar konstigt, eller, det visste jag ju redan, den jag verkar ha svårast att förstå är Edvard ;-) De har fel färg på mjölken också, men jag överlever nog det också. Annars trivs jag bra här, läser till lärare, riktigt intressant, så det blir nog bra det här.
Hoppas vi ses om några veckor!
Trevlig höst!
Kram Elin


PS. Vissa har förut velat läsa mina dikter, de finns på www.sockerdricka.nu, jag heter _snöflingan_ DS.

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

Kul att höra att de är full fart på dej! trivs du bra i skolan, valt rätt linje? kram kram från Anna J

2007-09-14 13:23  
Blogger Elin said...

Jodå, jag trivs! Jag tror att jag valt rätt, det känns så än så länge i alla fall :-)

2007-09-14 13:44  
Blogger Jonas said...

Jag är 75% norrlänning :P
har inte stött på dig nå mer på skolan på ett tag. :/
vi måste hänga nån gång
jag och hanna får ta och hälsa på i lule nån dag tror jag.
förresten ska ni till kamratträffen ?
Kram

2007-09-14 17:04  
Blogger Edvard said...

Ja, vi måste träffas.. det tycker vi oxå. Och ja, vi kommer till kamratträffen. När ska ni åka? Torsdag eller fredag? Vi ska åka på torsdag. Kram Elin och Edvard (har 92% på norrlandstestet)

2007-09-14 20:01  
Anonymous Anonym said...

Det är faktiskt göteborgare som inte har bredband! sen finns det inga dåliga väder bara mesiga människor (= puss

2007-09-15 10:10  
Anonymous Anonym said...

Var i norrland bor du egentligen!? Antingen har du jävligt mesiga fingrar eller så måste du varit ute och cyklat en sjuuukt kall augusti dag!

2007-09-16 15:00  

Skicka en kommentar

<< Home