söndag, juli 22, 2007

Lite självavård.

Hej på er, jag blev väldigt berörd på en kvällsgudstjänst nu och behövde skriva av mig lite.

Lördagnatt 21/7-07

Patric Forsling predikade för mig ikväll, i Arenan i byn. Kärlek var temat för kvällen och det han talade om slet tag i mig. Han upprepade alla de här klassiska uttrycken; "vi blir inte frälsta Av goda gärningar, utan Till goda gärningar", "goda gärningar gör inte en kristen, men en kristen gör goda gärningar", men han sade dem med sådan ärlighet och intensitet att jag har svårt att förstå hur somliga verkade låta hans ord bara försvinna. Det var ju precis det han pratade om! Att inse att kristen tro och kärlek inte handlar om en känsla, utan en vilja som fötts, av Gud, i oss, var och en som tror, att göra Hans vilja. Ville dom inte lyssna eller?

Men jag känner den viljan inom mig. Vilken bekräftelse! Vilken förskräckelse! Det finns inget som gör att jag känner mig mer otillräcklig och jag har ingen aning om vart jag ska börja. Men tanken på att min kärlek till Jesus, handlar om min vilja att göra Hans vilja och inte vad jag känner när jag tänker på Jesu offer, öppnar ändå en dörr för mig. Jag äger en tro ändå! All strävan efter att få uppleva någonting kan jag egentligen lägga åt sidan, därför att en känsla av strid i mitt inre bekräftar min tro. Mitt kött är ju i krig. Jag vill inte sluta med att köpa prylar och kläder. Detta är min största kamp
. Pengar. Och jag tror egentligen att många borde känna som jag gör.

"Lyx är ett ord som inte borde finnas."

Samuel

4 Comments:

Blogger Gunnar & Anna said...

Tack Samuel för dom fina orden. Jag tror att man bara genom att bära med sig den tanken i sitt innre så kommer man att göra mer gott mot och för sina medmänniskor. För som någon vis person en gång sa "är man orolig för att man inte gör Guds vilja så gör man antagligen det" efter som man hela tiden tänker på de och är då lyssnande i sitt innre efter Guds röst och tillal.

Tänkte också på det här med våra pengar nu när man snart börjar jobba igen. Pas uppmaning var ju att man skulle ge en tiondel. Det känns rätt mycket men om bibeln säger att vi ska ge tionde och Gud har lovat att ge oss allt vad vi behöver så borde vi inte behöva vara oroliga att det ska gå någon nöd på oss. En familj som ger tionde sa att det känns som en välsignelse att få ge och att man blir välsignad av att ge. Sen ska man ju inte ge tionde bara för att bli välsignad. Jag tror att vi gör Guds vilja när vi ger våra pengar till hans arbete här på jorden.

Nu vart det långt men jag ska avsluta med några ord jag läste här om dagen "What you are is God´s gift to you, What you make of yourself is your gift to God"

2007-07-22 12:37  
Blogger Samme said...

Hej Gunnar! Angående tionde så håller jag med, men ska man se saker och ting som de är så skulle man kunna ge mycket mer pengar än så. Patric nämnde det här bibelordet där det står ungefär så här att "om någon som har vad han behöver, ser sin broder lida nöd och förhärdar sitt hjärta, kan inte Guds kärlek bo i honom". Och vi har ju alla här i Sverige verkligen vad vi behöver. Det finns liksom inga kryphål. Men samtidigt vet jag inte riktigt vad man skulle kunna göra. Vi lever i ett samhälle som har gjort det svårt att hjälpa andra..

Kram /Sam

2007-07-22 13:47  
Anonymous Anonym said...

det där bibelordet nämnde han också på hönö. berättade en historia om en uteliggare på en tågstation.. det var verkligen så det grep tag när han sa det. det är så grymt starka ord, o hur ofta ser man inte människor lida nöd när man sitter i ett varmt hem i en skön soffa... gasch va svårt det är

2007-07-22 14:00  
Blogger Isak Tornberg said...

Sluta inte att köpa kläder och grejer. köp bra kläder och grejer! vi människor kommer ju alltid behöva handla av varndra, ingen är ju en ö. det är väl inget ont i det. men att utnytja andra för våran egen skull, där lever i alla fall jag farligt. men GO fair trade! Ju dyrare desto bättre!

2007-07-26 22:13  

Skicka en kommentar

<< Home