onsdag, oktober 31, 2007

Jag har inte jobbat så mycket på sidta tiden. då har jag kunnat tänka mycket i stället.
Jag har tänkt på allt från om jag ska bli katolik till om jag ska köpa ett digitalpiano.
Och helatiden har jag tänkt, tänker jag rätt nu?...
Sen läsaer jag i Magnus Malms bok -Viskningar från katakomberna.

"Det handlar inte om att tänka rätt. Det handlar om att leva rätt.
Det gör ju inte livet direkt lättare, men jag tror det är sant.
Och det var rätt skönt att höra.

Det är ju lättare att se hur Jesus levde än hur han tänkte.
men det är ju inte lätt ändå...Nä nu ska jag ut på gatorna i stockholm och Älska människor.
Eller.... jag gör det i morgon i stället.

Men jag börjar idag med tänka på hur man lever rätt (=

En sak jag har tänk på är konsumetmakt. den största makten i samhället som vi har är väl ändå konsumentmakten. Därför har jag en utmaning till alla från klassen som jobbar.

Att oavsätt vad det kostar alltid köpa rättvisemärkt ekologiskt eller närproduserad mat, gärna kläder också. Vi kanske får avstå från våra favorit flingor eller nått annat. men det är ju ganska milt egentligen. Vi ska ju självklart inte gära det för att vi är självrättfärdiga, utan för att gud kommer ge oss framgång. nääääää bara för att jag tror det är rätt sak att göra. rätt pris att betala för maten vi äter. vi har ju inte direkt förjänat att födas i sverige och ha det bra. varför ska vi ha rätt att köpa billiga saker som andra får leva som slavar för att tillverka. eller förstöra miljön. det största problemet jag brottas met är lösgodiset ): har inte riktigt kommit på hur jag ska hantera det.

Den som finns får se.

4 Comments:

Blogger hanna said...

håller med dig i mycket. problemet som jag ser med att köpa massa krav- och rättvisemärkt ger ju inte större kärlek till människor (om än bättre levnadsförhållanden till någon...(som jag inte känner)). Jag tror inte heller att Jesus har massa krav på oss att vara på ett visst sätt... fast det skadar ju inte att köpa ekologiskt osv. heller!

2007-11-01 14:15  
Anonymous Anonym said...

Allt handlar inte heller om vad saker ger, vissa saker ÄR. att gör nått som kostar mer för en själv och är bättre för någon annan, det är kärlek. Jag tror inte heller att Jesus har krav att vi ska vara på ett visst sätt. Men jag tror han vill att vi ska agera mot orättvisor. ganska stor del av bibeln handlar om rättfärdighet.
Sen är vi ju älskade i alla fall,
Hur egoistisk jag än är. Det är jag övertygad om.

2007-11-01 14:44  
Blogger hanna said...

jo, du har rätt. jag tror också att jesus vill att vi ska agera mot orättvisor, det var egentligen inte så jag menade.. jag har ofta själv problem med just såna saker, det blir bara fler och fler grejer som man måste ändra på och till slut känns det som att hela ens rika livsstil är fel och man måste ändra på allt. det är svårt att sätta en gräns tycker jag, för då känns det som att jag bara gör så mycket som jag själv vill och känner för... å andra sidan, undren som jesus gjorde var ju att han rörde vid människors hjärtan på ett personligt sätt, för en botad kunde ju t.ex. bli sjuk igen. jag tror att man måste börja där, i omsorgen om varandra... för mig handlar kärlek mer om relationer än om insatser. å andra sidan så är jag ju en tyrann som lever det liv jag lever. svårt att veta hur man ska förhålla sig till det där. lite tankar bara...

2007-11-01 22:06  
Anonymous Anonym said...

Du har helt rätt Hanna!
Men det ena utesluter inte det andra. Att köpa saker som är rättvisemärkta mm... handlar inte om att göra God insatser egentligen. Det handlar om att betala det pris som saker egentligen kostar. utan att människor ska behöva lida, och utan att miljön ska slitas ut. Det är inte det minsta svårt, men det är dyrt. Jag tror inte att kärlek handlar mer om relationer. det handlar om allt. om att ge utan att få mm.. Sen är ju hela livet på nått sätt en relation med Gud. det är ju som allt man gör. Jag tycker det är så otroligt vackert i den där sången, Du är en bön "Hela ditt liv är ett samtal med Honom" allt vi gör lixom. Jag menar såklart inte att någon ska känna sig dålig, om nu någon gjorde det. den biten klarar vi ju bra av på egen hand. men en liten utmaning var det. en konkret sådan. jag tar gärna emot fler utmaningar!! Nu Hanna besvarar jag kanske inte dig utan skriver bara på om mitt eget, men det får du leva med för nu (= kramar till alla, många!!

2007-11-01 23:09  

Skicka en kommentar

<< Home