måndag, februari 12, 2007

Lägesrapport.

Snö, kyla, röda kinder, skidor (snart), familj, hemstad... hemma.
Det är nått speciellt med hemma, Kanske det att allt man gårförbi väcker minnen, känslor i alla fall. att känna, det är lyx.

Nu har jag vänner på andra sidan sverige, på andra sidan jorden.
På nått sätt är det skönt att få sakna. att sakna det man är säker på kommer tillbaks.
Det är lyx. Ibland tror jag man behöver, fara bort bara för att få sakna lite.
lätt att ta allt för givet, ja man blir nog en bättre människa av att sakna.
Förut ville jag ofta att Gud bara skulle ta bort allt jobbigt. (inte för att jag haft edet speciellt tuft)
men ändå, vad skulle man bli då?
Till och med Jesus måste lida.

Lidande. Jag tror det var en av mina friluftslärare på åland, han sa till mig när jag klagade:
"Du får lida lite" Då kände jag mig plötsligt stark. jag fick lida. (lite i alla fall (: )

Man kan nog inte välja att inte må dåligt. men kanske man kan välja hur man gör det.
man kan undvika det så mycket man kan, köpa bort det, fly från det.
Eller så kan man möta det. lida med glädje.
Det finns många fina historier om människor som spred glädje i koncentrationslägren.
mm.... men det var dom. Varför är det så lockande att vilja vara som andra.
Så lätt, det är så lätt att dras med.
Om jag bara var som den, så djup så, seriös, så speciell, så cool. DÅ.

speciellt om det är nått här man vill ha. då blir man som den som har det.
Men hur slutar det, jo man förlorar sig själv. och vinner inget..
Sen börjar man se hur mycket man härmar människor, då försöker man undvika det.
Då slutar man lära sig.
Jag vill ärlighet. Var med mig.

1 Comments:

Blogger Elin said...

Kloka ord Isak, mycket kloka ord! Håller med dig, väldigt dött här....

2007-02-18 18:20  

Skicka en kommentar

<< Home