fredag, december 29, 2006

Lyss till änglasångens ORD, Gud är kommen till vår JORD

Hej alla vänner!
Idag arbetar jag i Svenska Kyrkans telfonväxel, det är inte jättejäktigt just nu..., därför tänkte jag dela med mig av en tanke som slog mig på julbönen i Brämhults kyrka i söndags.
Jag hade innan på dagen förgäves försökt komma på ett bra jul-rim att skicka som julhälsning, det blev tyvärr inget rim (så svårt att komma på)...Men så när jag satt där i bänken och sjöng psalm 123 "Lyss till änglasångens ord : Gud är kommen till vår jord" slog det mig vilka genialiska rim det finns i psalmboken! Och dem är många också...Lyssna och njut:
Han som tronar högt i skyn,
oåtkomlig för vår syn,
blir ett barn i jungfruns famn,
Jesus Kristus är hans namn.
Nära kommer livets ord,
tar gestalt på denna jord.
Mitt ibland oss bor det här,
visar oss vad kärlek är.
Lyss till änglasångens ord:
Gud är kommen till vår jord!
(Psalm 123, v2, rimmat av Ch. Wesley)
O vilken ära:
Gud är oss nära,
Herren ibland oss bor.
Han till de ringa
himlen vill bringa.
Säll den på honom tror!
(Psalm 118, v3, rimmat av N.Frykman)
Jag är i alla fall grymt impad av de här människorna som får fram budskapet och ändå lyckas göra så klockrena rim! Det är absolut värt att kolla in psalmboken...sen är det ju fina såger också =)
Många hälsningar från växeln i Borås (Anna)