måndag, oktober 30, 2006

När jag åkte hem sist under hemresehelgen hittade jag min gammelfarmors memoarer (Eller hittade och hittade; min lillasyrra gav dom till mig :P). Jag hade tänkt blogga lite om det redan då, men det föll i glömska fram till nu. I vilket fall tog jag mig tiden att läsa igenom dessa memoarer. Hon berättade ganska sammanfattat om hur hon hade växt upp och hur hennes familjeliv hade sett ut. Bara det var intressant nog att läsa, eftersom det gav mig nya inblickar i hur min farfars liv ser och har sett ut. Visserligen borde det ge mig inblickar i hur gammelfarmors liv var också, men eftersom jag aldrig hann träffa henne kan jag inte relatera på samma sätt.

Vad som däremot var ännu intressantare var min gammelfarmors gudssyn. Memoarerna igenom gick det inte en sida utan att hon nämnde sin tro. Detta var oerhört fascinerande och intressant att läsa. Tidigare har jag haft väldigt svårt att förstå hur Gud verkat i andra tider. Visst, i dom tidsperioderna bibeln tar upp kan man få en ganska bra bild, men annars då? Går man endast hundra år bakåt i tiden ser ju världen helt annorlunda ut - annan kultur, annan livsstil, andra värderingar. I en sådan värld får jag svårt att förstå på vilket sätt Gud agerar, men han har ju onekligen gjort det. Gammelfarmor levde visserligen för mindre en hundra år sedan, men världen var ändå helt annorlunda, vilket tydligt framgår i hennes memoarer. Trots detta upptäckte jag att flertal av de saker hon berättar om Gud är exakt samma saker som jag har varit med om. Ibland kändes det som att jag bara kunde byta ut min gammelfarmors namn mot mitt eget och det skulle ändå stämma.

Ett uttryck som jag kan ha lite svårt för ibland är det här med att Gud är oföränderlig, men efter att ha läst dessa memoarer tror jag att jag förstår det hela lite bättre. Min gammelfarmor och jag har haft liknande problem och tvivel när det gäller Gud. Vi har levt/lever i helt olika världar, men ändå ser våra relationer till Gud ganska lika ut. Oavsett om vi har varit lyckliga eller har tvivlat så har Gud ändå funnits där med oss och varit med oss - Han har velat ha kontakt med oss. Gud vill ha kontakt med alla människor världen över oavsett i vilken tid eller kultur dom lever i. Därför är Gud oföränderlig.

Jag fick aldrig träffa Ester Samuelsson personligen, men jag är väldigt tacksam över att jag fick träffa henne genom hennes memoarer. Och inte bara att jag fick träffa henne genom dom, utan att jag även fick träffa Gud.

1 Comments:

Blogger Jossan * said...

riktigt spännande att läsa Isak! skulle va intressant att höra mer om dessa memoarer... Det är alltid spännande att höra/läsa om gamla "Gudsmänniskor"... ha ett bra lov!

2006-10-31 18:05  

Skicka en kommentar

<< Home